2Tim 3:14-4:5 Ints, feddj, buzdíts

 Ints, feddj, buzdíts, azaz a adj visszajelzéseket! De kinek, miért, hogyan, hogy ne? 


 ...te maradj meg azokban, a miket tanultál és a mik reád bízattak, tudván kitől tanultad, 15 És hogy gyermekségedtől fogva tudod a szent írásokat, melyek téged bölcscsé tehetnek az idvességre a Krisztus Jézusban való hit által. 16 A teljes írás Istentől ihletett és hasznos a tanításra, a feddésre, a megjobbításra, az igazságban való nevelésre, 17 Hogy tökéletes legyen az Isten embere, minden jó cselekedetre felkészített.

Kérlek azért az Isten és Krisztus Jézus színe előtt, a ki ítélni fog élőket és holtakat az ő eljövetelekor és az ő országában. 2 Hirdesd az ígét, állj elő vele alkalmatos, alkalmatlan időben, ints, feddj, buzdíts teljes béketűréssel és tanítással. 3 Mert lesz idő, mikor az egészséges tudományt el nem szenvedik, hanem a saját kívánságaik szerint gyűjtenek magoknak tanítókat, mert viszket a fülök; 4 És az igazságtól elfordítják az ő fülöket, de a mesékhez oda fordulnak. 5 De te józan légy mindenekben, szenvedj, az evangyélista munkáját cselekedd, szolgálatodat teljesen betöltsd. 2Tim 3:14-4:5

 

Mi a küldetése Timóteusnak?

  • tökéletes legyen az Isten embere, minden jó cselekedetre felkészített.

  • Timóteus küldetése: Lelkipásztorként embereket Isten szolgálatába állítani.

 

Milyen közegben kell ezt a küldetést végezni?

  • gonosz emberek és ámítók 3:13

    • önzők, pénzsóvárak lesznek, dicsekvők, gőgösek, istenkáromlók, szüleikkel szemben engedetlenek, hálátlanok, szentségtelenek; 3 szeretetlenek, kérlelhetetlenek, rágalmazók, mértéktelenek, féktelenek, jóra nem hajlandók, 4 árulók, vakmerők, felfuvalkodottak, akik inkább az élvezeteket szeretik, mint az Istent. 3:2-4

    • a kegyesség látszatát megőrzik ugyan, de annak az erejét megtagadják. 3:5

  • Egy olyan közegben kell a szolgálatát végezni, ami teljesen ellene dolgozik Isten akaratának.

  • Ez nem csak Timóteusra gyakorol hatást.

  • Sőt, inkább azokra, akikkel foglalkoznia kell.

    • Ez a közeg lefele húzza, Istentől távolítja az embereket.

 Miért sürgető ez a szolgálat?

  • Mert lesz idő, amikor az egészséges tanítást nem viselik el, hanem saját kívánságaik szerint gyűjtenek maguknak tanítókat, mert viszket a fülük. 4:3

  • Lesz az a pont, amikor minden erőfeszítés hasztalanná válik.

  • De addig nem pazarolható az idő.

Mi a módja az emberek Isten szolgálatába állításának?

  • hirdesd az igét, állj elő vele, akár alkalmas, akár alkalmatlan az idő, feddj, ints, biztass teljes türelemmel és tanítással. 4:2

  • A szolgálat alapja Isten igéje.

    • A teljes Írás Istentől ihletett, és hasznos a tanításra, a feddésre, a megjobbításra, az igazságban való nevelésre; hogy tökéletes legyen az Isten embere, minden jó cselekedetre felkészített.

    • Csakis Isten igéje hordozza azt az igazságot, ami az üdvösséghez, életváltozáshoz kell.

    • Isten igéje az, ami bemutatja a helyes lelkületet a szolgálatban és szolgálatba állításban.

  • Milyen lelkület kell mások vezetéséhez?

    • Teljes türelem -indulat, harag helyet

      • Tanító szándék - kioktatás helyet

Milyen eszközei vannak a szolgálatba állításnak?

  • Igehirdetés

  • Biztatás

  • Intés, feddés

  • Ezek kombinációja.

    • Igehirdetésbe csomagolt biztatás vagy intés.

    • Biztatás, intés igével alátámasztva.


Csak a pásztorok szolgálata ez?

  • Ez mindenki szolgálata, akire embereket bíz az Isten.

    • Szolgálat vezetők.

    • Házicsoport vezetők.

    • Hitoktatók, gyermekszolgálatban résztvevők

    • Szülők

    • Nagyszülők

  • Legtöbbünket érint az a küldetés.

 

Ma is ellenszélben dolgozunk?

  • Nem könnyű egy gyereket tiszteletre, szép beszédre, erkölcsre nevelni, ha 20 olyan gyerek veszi körbe naponta, akikre ez nem jellemző.

  • Ha felnőttekkel foglalkozunk, sem egyszerűbb a helyzet.

 

Igehirdetés szolgálata

  • Ez egy speciális szolgálat.

  • Testvéreim, ne legyetek sokan tanítók, hiszen tudjátok, hogy súlyosabb ítéletben lesz részünk. Jak 3:1

    • Szükséges a felkészültség.

    • Alapos igeismeret.

    • Az összefüggések ismerete. (100 aranymondás nem helyettesíti.)

  • De mindenki lehetősége egy-egy jól idézett ige, aki figyel a Szentlélekre:

    • Mint az aranyalma ezüsttányéron, olyan a helyén mondott ige. Péld 25:11

    • Tehát nem haszontalan az igék megtanulása.

 

Ints, feddj, buzdíts; azaz a visszajelzések adása

 

Dicséret, bátorítás

  • Valami jó dologról adunk visszajelzést.

  • Minden embernek szüksége van elismerő szavakra.

  • Az elismerő szavak tudnak erőt adni a folytatáshoz.

  • Szükségünk van a jó szokások megerősítéséhez.

  • Mégis annyira keveset használjuk ezt.

  • Nem is biztos, hogy tudunk jól dicsérni.

Milyen a jó dicséret, bátorítás?

  • Őszinte

    • Csak akkor tegyük, ha komolyan gondoljuk.

    • Ne alkalmazzuk szendvicsként: jó – negatív – jó

    • Aki lebukik, hogy nem volt őszinte, attól később sem fogadják el a visszajelzést.

  • Konkrét

    • Konkrétum nélkül csak üres szavak.

    • Mi nem konkrét: 

      • „Nagyon tetszett ez az igehirdetés.”

      • „Mintha rólam beszéltél volna.”

      • „Ügyesek vagytok gyerekek.”

    • Konkrét:

      • „Jó volt számomra ez az üzenet, mert eddig csak akkor dicsértem, amikor valami rosszal akartam szembesíteni valakit.”

      • „Ügyesek vagytok gyerekek, mert ameddig a munkámat végeztem, nem zavartatok meg. Szépen, vitatkozás nélkül tudtatok játszani.”

  • Folyamatra fókuszál

    • Ha valamilyen eredmény eléréséért dicsérünk meg valakit, akkor azt üzenjük neki, akkor értékes, ha eredményes.

      • „Büszke vagyok rád, mert kitűnő lettél.”

      • Mi lesz vele, ha legközelebb nem tud teljesíteni?

      • Ha csak az elért eredményekért dicsérünk, hosszú távon frusztrációt váltunk ki.

    • Dicsérjük az eredményhez vezető utat!

      • „Büszke vagyok rád, mert egész évben szorgalmas voltál.”

      • „Minden elismerésem, hogy év közben minden vállalásodat teljesítetted.”

      • „Nagyszerű, hogy úgy is vállaltál virrasztást, hogy korán fekvő vagy.”

      • „Olyan jó, hogy úgy is naponként elolvastad a bibliai szakaszokat, hogy nagyon leterhelt vagy.”

    • Ha az eredményhez vezető utat (is) dicsérjük, a jó szokásaiban erősítjük meg a másikat.

  • Miért dicsérünk?

    • Megerősítsünk jó szokásokat.

    • Bátorítunk kitartásra.

    • A megdicsért az Istentől kapott küldetését be tudja tölteni.

    • A dicséret mögött leginkább tanító szándéknak kell lennie.

    • A dicséret az összetartozásunkat is kifejezheti.

      • „Hálás vagyok, hogy te vagy a fiam.”

 

Mi van akkor, ha valaki letér a helyes útról?

Lehetünk sértettek vagy felháborodottak emiatt

  • Ha megszólalok mi motivál?

    • Helyet akarok adni a haragomnak?

      • Ha ekkor kinyitom a számat, 100%, hogy bűnt fogok elkövetni.

      • Mert ember haragja Isten igazságát nem munkálja. Jak 1:20

      • Mert a harag a test kívánsága

        • akik ilyeneket cselekesznek, Isten országának örökösei nem lesznek. Gal 5:21

    • Mentő szándék van bennem?

      • Tudja meg, hogy aki bűnöst térít meg az ő tévelygő útjáról, lelket ment meg a haláltól és sok bűnt elfedez. Jak 5:20

      • Minden esetben csak a mentő, segítő lelkület hatalmaz fel bennünket a megszólalásra.

Milyen a jó intés, feddés?

  • Jelezd a jó szándékodat!

    • Az ellenséges fellépés lezárja annak a lehetőségét, hogy a másik fél változzon.

      • Védekezik.

        • Az ember az ellenséggel szemben védekezik.

        • Az ellenségtől senki sem akar jó tanácsokat elfogadni.

    • A jó szándék nem kamu dicsérettel kezdődik.

    • A jó szándék a hanghordozásunkban is meglátszik.

      • Ameddig nem tudunk nyugodt hangon beszélni, kár belefogni.

    • Nagyon fontos a szavaink átgondolása.

    • Általában sürgetőnek érezzük, hogy túllegyünk a nehéz beszélgetésen.

    • A jó szándék kifejezést nem spórolhatjuk le.

      • Csak akkor lesz eredményes a mondandónk, ha a másik nem érzi veszélyben magát.

  • Írd le a konkrét viselkedést!

    • Nem konkrét

      • „Bunkó módon viselkedsz.”

      • „Nem tudsz viselkedni.”

      • Minden „virágnyelven” megfogalmazott mondat.

      • Beszólogatás és társai.

    • Konkrét:

      • „Engem nagyon zavar, hogy a prédikációk közben beszélgetsz.”

  • Beszélj a hatásáról!

    • „Mert nem tudok az üzenet átadására koncentrálni. Megzavar a gondolatmenetben.”

    • „Azt érzem, nem tisztelsz.”

    • „Azt üzened ezzel, hogy nem érdekel téged Isten igéje.”

    • „A körülötted ülők figyelmét is eltereled.”

  • Hallgasd meg a másik felet!

    • Mivel nem ítélkezünk, hanem tanítani akarunk, fontos megérteni a másik álláspontját.

    • Ha nem vagyok hajlandó meghallgatni a másikat, akkor tuti nem a tanítás szándéka van bennem.

    • Még kulturált hangnem után is ellenséges reakció nem meghallgatni a másikat.

    • Jöhet ilyen válasz:

      • „Eszembe jutott valami, amit meg akartam osztani a mellettem ülővel.”

      • „Ne haragudj, eszembe se jutott, hogy megzavarom az istentiszteletet.”

      • „Nem értettem, mit mondtál, és azt kérdeztem meg.”

  • Állapodjatok meg a folyamatban!

    • Intő: „Kérlek, igehirdetés, éneklés, ima alatt figyelj arra, hogy ne zavarj meg másokat.”

    • Megintett: „Elnézést kérek, jobban odafigyelek…”

 

Mi a mi feladatunk?

  • Tanítvánnyá tenni a ránk bízott embereket.

  • Ebben meghatározó szerepe van a szavainknak, lelkületünknek.