Ints, feddj, buzdíts, azaz a adj visszajelzéseket! De kinek, miért, hogyan, hogy ne?
...te maradj meg azokban, a miket tanultál és a mik reád bízattak, tudván kitől tanultad, 15 És hogy gyermekségedtől fogva tudod a szent írásokat, melyek téged bölcscsé tehetnek az idvességre a Krisztus Jézusban való hit által. 16 A teljes írás Istentől ihletett és hasznos a tanításra, a feddésre, a megjobbításra, az igazságban való nevelésre, 17 Hogy tökéletes legyen az Isten embere, minden jó cselekedetre felkészített.
Kérlek azért az Isten és Krisztus Jézus színe előtt, a ki ítélni fog élőket és holtakat az ő eljövetelekor és az ő országában. 2 Hirdesd az ígét, állj elő vele alkalmatos, alkalmatlan időben, ints, feddj, buzdíts teljes béketűréssel és tanítással. 3 Mert lesz idő, mikor az egészséges tudományt el nem szenvedik, hanem a saját kívánságaik szerint gyűjtenek magoknak tanítókat, mert viszket a fülök; 4 És az igazságtól elfordítják az ő fülöket, de a mesékhez oda fordulnak. 5 De te józan légy mindenekben, szenvedj, az evangyélista munkáját cselekedd, szolgálatodat teljesen betöltsd. 2Tim 3:14-4:5
Mi a küldetése Timóteusnak?
-
tökéletes legyen az Isten embere, minden jó cselekedetre felkészített.
-
Timóteus küldetése: Lelkipásztorként embereket Isten szolgálatába állítani.
Milyen közegben kell ezt a küldetést végezni?
-
gonosz emberek és ámítók 3:13
-
önzők, pénzsóvárak lesznek, dicsekvők, gőgösek, istenkáromlók, szüleikkel szemben engedetlenek, hálátlanok, szentségtelenek; 3 szeretetlenek, kérlelhetetlenek, rágalmazók, mértéktelenek, féktelenek, jóra nem hajlandók, 4 árulók, vakmerők, felfuvalkodottak, akik inkább az élvezeteket szeretik, mint az Istent. 3:2-4
-
a kegyesség látszatát megőrzik ugyan, de annak az erejét megtagadják. 3:5
-
-
Egy olyan közegben kell a szolgálatát végezni, ami teljesen ellene dolgozik Isten akaratának.
-
Ez nem csak Timóteusra gyakorol hatást.
-
Sőt, inkább azokra, akikkel foglalkoznia kell.
-
Ez a közeg lefele húzza, Istentől távolítja az embereket.
-
Miért sürgető ez a szolgálat?
-
Mert lesz idő, amikor az egészséges tanítást nem viselik el, hanem saját kívánságaik szerint gyűjtenek maguknak tanítókat, mert viszket a fülük. 4:3
-
Lesz az a pont, amikor minden erőfeszítés hasztalanná válik.
-
De addig nem pazarolható az idő.
Mi a módja az emberek Isten szolgálatába állításának?
-
hirdesd az igét, állj elő vele, akár alkalmas, akár alkalmatlan az idő, feddj, ints, biztass teljes türelemmel és tanítással. 4:2
-
A szolgálat alapja Isten igéje.
-
A teljes Írás Istentől ihletett, és hasznos a tanításra, a feddésre, a megjobbításra, az igazságban való nevelésre; hogy tökéletes legyen az Isten embere, minden jó cselekedetre felkészített.
-
Csakis Isten igéje hordozza azt az igazságot, ami az üdvösséghez, életváltozáshoz kell.
-
Isten igéje az, ami bemutatja a helyes lelkületet a szolgálatban és szolgálatba állításban.
-
-
Milyen lelkület kell mások vezetéséhez?
-
Teljes türelem -indulat, harag helyet
-
Tanító szándék - kioktatás helyet
-
-
Milyen eszközei vannak a szolgálatba állításnak?
-
Igehirdetés
-
Biztatás
-
Intés, feddés
-
Ezek kombinációja.
-
Igehirdetésbe csomagolt biztatás vagy intés.
-
Biztatás, intés igével alátámasztva.
-
Csak a pásztorok szolgálata ez?
-
Ez mindenki szolgálata, akire embereket bíz az Isten.
-
Szolgálat vezetők.
-
Házicsoport vezetők.
-
Hitoktatók, gyermekszolgálatban résztvevők
-
Szülők
-
Nagyszülők
-
-
Legtöbbünket érint az a küldetés.
Ma is ellenszélben dolgozunk?
-
Nem könnyű egy gyereket tiszteletre, szép beszédre, erkölcsre nevelni, ha 20 olyan gyerek veszi körbe naponta, akikre ez nem jellemző.
-
Ha felnőttekkel foglalkozunk, sem egyszerűbb a helyzet.
Igehirdetés szolgálata
-
Ez egy speciális szolgálat.
-
Testvéreim, ne legyetek sokan tanítók, hiszen tudjátok, hogy súlyosabb ítéletben lesz részünk. Jak 3:1
-
Szükséges a felkészültség.
-
Alapos igeismeret.
-
Az összefüggések ismerete. (100 aranymondás nem helyettesíti.)
-
-
De mindenki lehetősége egy-egy jól idézett ige, aki figyel a Szentlélekre:
-
Mint az aranyalma ezüsttányéron, olyan a helyén mondott ige. Péld 25:11
-
Tehát nem haszontalan az igék megtanulása.
-
Ints, feddj, buzdíts; azaz a visszajelzések adása
Dicséret, bátorítás
-
Valami jó dologról adunk visszajelzést.
-
Minden embernek szüksége van elismerő szavakra.
-
Az elismerő szavak tudnak erőt adni a folytatáshoz.
-
Szükségünk van a jó szokások megerősítéséhez.
-
Mégis annyira keveset használjuk ezt.
-
Nem is biztos, hogy tudunk jól dicsérni.
Milyen a jó dicséret, bátorítás?
-
Őszinte
-
Csak akkor tegyük, ha komolyan gondoljuk.
-
Ne alkalmazzuk szendvicsként: jó – negatív – jó
-
Aki lebukik, hogy nem volt őszinte, attól később sem fogadják el a visszajelzést.
-
-
Konkrét
-
Konkrétum nélkül csak üres szavak.
-
Mi nem konkrét:
-
„Nagyon tetszett ez az igehirdetés.”
-
„Mintha rólam beszéltél volna.”
-
„Ügyesek vagytok gyerekek.”
-
-
Konkrét:
-
„Jó volt számomra ez az üzenet, mert eddig csak akkor dicsértem, amikor valami rosszal akartam szembesíteni valakit.”
-
„Ügyesek vagytok gyerekek, mert ameddig a munkámat végeztem, nem zavartatok meg. Szépen, vitatkozás nélkül tudtatok játszani.”
-
-
-
Folyamatra fókuszál
-
Ha valamilyen eredmény eléréséért dicsérünk meg valakit, akkor azt üzenjük neki, akkor értékes, ha eredményes.
-
„Büszke vagyok rád, mert kitűnő lettél.”
-
Mi lesz vele, ha legközelebb nem tud teljesíteni?
-
Ha csak az elért eredményekért dicsérünk, hosszú távon frusztrációt váltunk ki.
-
-
Dicsérjük az eredményhez vezető utat!
-
„Büszke vagyok rád, mert egész évben szorgalmas voltál.”
-
„Minden elismerésem, hogy év közben minden vállalásodat teljesítetted.”
-
„Nagyszerű, hogy úgy is vállaltál virrasztást, hogy korán fekvő vagy.”
-
„Olyan jó, hogy úgy is naponként elolvastad a bibliai szakaszokat, hogy nagyon leterhelt vagy.”
-
-
Ha az eredményhez vezető utat (is) dicsérjük, a jó szokásaiban erősítjük meg a másikat.
-
-
Miért dicsérünk?
-
Megerősítsünk jó szokásokat.
-
Bátorítunk kitartásra.
-
A megdicsért az Istentől kapott küldetését be tudja tölteni.
-
A dicséret mögött leginkább tanító szándéknak kell lennie.
-
A dicséret az összetartozásunkat is kifejezheti.
-
„Hálás vagyok, hogy te vagy a fiam.”
-
-
Mi van akkor, ha valaki letér a helyes útról?
Lehetünk sértettek vagy felháborodottak emiatt
-
Ha megszólalok mi motivál?
-
Helyet akarok adni a haragomnak?
-
Ha ekkor kinyitom a számat, 100%, hogy bűnt fogok elkövetni.
-
Mert ember haragja Isten igazságát nem munkálja. Jak 1:20
-
Mert a harag a test kívánsága
-
akik ilyeneket cselekesznek, Isten országának örökösei nem lesznek. Gal 5:21
-
-
-
Mentő szándék van bennem?
-
Tudja meg, hogy aki bűnöst térít meg az ő tévelygő útjáról, lelket ment meg a haláltól és sok bűnt elfedez. Jak 5:20
-
Minden esetben csak a mentő, segítő lelkület hatalmaz fel bennünket a megszólalásra.
-
-
Milyen a jó intés, feddés?
-
Jelezd a jó szándékodat!
-
Az ellenséges fellépés lezárja annak a lehetőségét, hogy a másik fél változzon.
-
Védekezik.
-
Az ember az ellenséggel szemben védekezik.
-
Az ellenségtől senki sem akar jó tanácsokat elfogadni.
-
-
-
A jó szándék nem kamu dicsérettel kezdődik.
-
A jó szándék a hanghordozásunkban is meglátszik.
-
Ameddig nem tudunk nyugodt hangon beszélni, kár belefogni.
-
-
Nagyon fontos a szavaink átgondolása.
-
Általában sürgetőnek érezzük, hogy túllegyünk a nehéz beszélgetésen.
-
A jó szándék kifejezést nem spórolhatjuk le.
-
Csak akkor lesz eredményes a mondandónk, ha a másik nem érzi veszélyben magát.
-
-
-
Írd le a konkrét viselkedést!
-
Nem konkrét
-
„Bunkó módon viselkedsz.”
-
„Nem tudsz viselkedni.”
-
Minden „virágnyelven” megfogalmazott mondat.
-
Beszólogatás és társai.
-
-
Konkrét:
-
„Engem nagyon zavar, hogy a prédikációk közben beszélgetsz.”
-
-
-
Beszélj a hatásáról!
-
„Mert nem tudok az üzenet átadására koncentrálni. Megzavar a gondolatmenetben.”
-
„Azt érzem, nem tisztelsz.”
-
„Azt üzened ezzel, hogy nem érdekel téged Isten igéje.”
-
„A körülötted ülők figyelmét is eltereled.”
-
-
Hallgasd meg a másik felet!
-
Mivel nem ítélkezünk, hanem tanítani akarunk, fontos megérteni a másik álláspontját.
-
Ha nem vagyok hajlandó meghallgatni a másikat, akkor tuti nem a tanítás szándéka van bennem.
-
Még kulturált hangnem után is ellenséges reakció nem meghallgatni a másikat.
-
Jöhet ilyen válasz:
-
„Eszembe jutott valami, amit meg akartam osztani a mellettem ülővel.”
-
„Ne haragudj, eszembe se jutott, hogy megzavarom az istentiszteletet.”
-
„Nem értettem, mit mondtál, és azt kérdeztem meg.”
-
-
-
Állapodjatok meg a folyamatban!
-
Intő: „Kérlek, igehirdetés, éneklés, ima alatt figyelj arra, hogy ne zavarj meg másokat.”
-
Megintett: „Elnézést kérek, jobban odafigyelek…”
-
Mi a mi feladatunk?
-
Tanítvánnyá tenni a ránk bízott embereket.
-
Ebben meghatározó szerepe van a szavainknak, lelkületünknek.