Vajon milyen felismerésed lenne, ha személyesen szemtől szembe találkoznál az emberré lett Istennel, Jézussal?
Amikor pedig megtudta Jézus, hogy a farizeusok meghallották, hogy ő több tanítványt szerez és keresztel, mint János - 2 bár maga Jézus nem keresztelt, hanem a tanítványai -, elhagyta Júdeát, és elment ismét Galileába. Samárián kellett pedig átmennie, és így jutott el Samária egyik városához, amelynek Sikár volt a neve. Ez közel volt ahhoz a birtokhoz, amelyet Jákób adott fiának, Józsefnek. Ott volt Jákób forrása. Jézus akkor az úttól elfáradva leült a forrásnál; az idő délfelé járt. Egy samáriai asszony jött vizet meríteni. Jézus így szólt hozzá: "Adj innom!" Tanítványai ugyanis elmentek a városba, hogy ennivalót vegyenek. A samáriai asszony ezt mondta: "Hogyan? Te zsidó létedre tőlem kérsz inni, mikor én samáriai vagyok?" Mert a zsidók nem érintkeztek a samáriaiakkal. Jézus így válaszolt: "Ha ismernéd az Isten ajándékát, és hogy ki az, aki így szól hozzád: Adj innom!, te kértél volna tőle, és ő adott volna neked élő vizet." Az asszony így szólt hozzá: "Uram, merítő edényed sincs, a kút is mély: honnan vennéd az élő vizet? Talán nagyobb vagy te atyánknál, Jákóbnál, aki ezt a kutat adta nekünk, és aki maga is ebből ivott, sőt fiai és jószágai is?" Jézus így válaszolt neki: "Aki ebből a vízből iszik, ismét megszomjazik, de aki abból a vízből iszik, amelyet én adok neki, soha többé meg nem szomjazik, mert örök életre buzgó víz forrásává lesz benne." Az asszony erre ezt mondta: "Uram, add nekem azt a vizet, hogy ne szomjazzam meg, és ne kelljen idejárnom meríteni." Jézus így szólt hozzá: "Menj el, hívd a férjedet, és jöjj vissza!" Az asszony így válaszolt: "Nincs férjem." Jézus erre ezt mondta: "Jól mondtad, hogy férjed nincs, mert öt férjed volt, és akivel most élsz, nem férjed: ebben igazat mondtál." Az asszony ekkor így felelt: "Uram, látom, hogy próféta vagy. A mi atyáink ezen a hegyen imádták az Istent, ti pedig azt mondjátok, hogy Jeruzsálemben van az a hely, ahol Istent imádni kell." Jézus így válaszolt: "Higgy nekem asszony, hogy eljön az óra, amikor nem is ezen a hegyen, nem is Jeruzsálemben imádjátok az Atyát. Ti azt imádjátok, akit nem ismertek, mi azt imádjuk, akit ismerünk, mert az üdvösség a zsidók közül támad. De eljön az óra, és az most van, amikor az igazi imádói lélekben és igazságban imádják az Atyát, mert az Atya is ilyen imádókat keres magának. Az Isten Lélek, és akik imádják őt, azoknak lélekben és igazságban kell imádniuk." Az asszony így felelt: "Tudom, hogy eljön a Messiás, akit Krisztusnak neveznek, és amikor eljön, kijelent nekünk mindent." Jézus ezt mondta neki: "Én vagyok az, aki veled beszélek." Tanítványai éppen ekkor jöttek meg, és csodálkoztak azon, hogy asszonnyal beszél, de mégsem mondta egyikük sem: "Mit akarsz, vagy mit beszélsz vele?" Az asszony pedig otthagyta korsóját, elment a városba, és szólt az embereknek: 29 "Jöjjetek, lássátok azt az embert, aki megmondott nekem mindent, amit tettem: vajon nem ez-e a Krisztus?" 30 Erre azok elindultak a városból, és kimentek hozzá. Jn 4:1-30
Jézus keresi a kapcsolatot az emberrel annak megmentése céljából, ennek érdekében újabb és újabb lépéseket tesz.
Jézus Jeruzsálemből, (Júdea felől) tartott Galileába Samárián keresztül.
A helyszín: Samária, Sikár, Jákób forrása
- 1Móz 33,18-20 Jákób ezen a környéken táborozott le, és vette meg a földet, miután megbékélt Ézsaúval.
- Józs 24,32 József csontjait Sikemben, Sikár közelben temették el.
- Garizim hegy a kultusz központ. Itt van Sikár is.
- Úthálózati csomópont
- Beérseba – Jeruzsálem – Sikár – Damaszkusz
- Erről ágazik le: Sikár – Nain azaz az út Galileia felé
- Jézus nem a komfortzóna rabja
A komfortzóna azon viselkedésminták összessége, amelyek között az egyén szorongás-mentesen tud mozogni, és anélkül tudja megválasztani cselekvéseit, hogy kockázatot vállalna.
- Keresztülment Samárián. 4,4
- Zsidó ember nem igen tett ilyet, annyira megvetették a samáriaiakat.
- Keverék nép, ószövetségi hittel.
- Jézusnak nem okozott gondot erre menni.
- Jézus ésszerű is volt, mert erre rövidebb volt az út.
- Engedelmes is volt. (görög: edei)
- Zsidó ember nem igen tett ilyet, annyira megvetették a samáriaiakat.
- Fáradt volt 4,6
- Jeruzsálem – Sikár 50 km gyalog
- A fáradság sem gátolta meg abban, hogy szolgáljon az asszony felé.
- Megszólított egy samáriait 4,9
- A zsidók nem lépnek közösségbe samáriaiakkal.
- Jézus túllépett a zsidó előítéleten és szokásokon.
- Nem korlátozta etnikai hovatartozás, még akkor sem, ha fő küldetése nem a pogányok felé irányult.
- Megszólított egy nőt 4,27
- Nem volt szokás, hogy egy férfi szóba álljon egy nővel.
- Jézus kettesben volt egy idegen nővel.
- A nemek közötti különbségtétel határát is átlépte.
- Megszólított egy bűnös embert. 4,18
- A samáriai asszony 5 férj után élettársi viszonyban volt, tehát bűnben élt.
- Zsidók egyik vádja Jézussal szemben: „vámszedők és bűnösök barátja”
- A farizeusi magatartás nem engedi, hogy bűnösökkel barátkozzon.
- Jézus túllépet ezen a szokáson is.
- Menjetek, és tanuljátok meg, mit jelent ez: Irgalmasságot akarok, és nem áldozatot. Mert nem azért jöttem, hogy az igazakat hívjam, hanem a bűnösöket." Mt 9,13
- Egy rendes, jól nevelt, emberrel könnyebb bánni, mint egy csirkefogóval, Jézus még sem mondott le a bűnösökről, sőt értük jött.
A kegyelem: Jézus nem az emberi gondolkodás rabja, hanem minden képzeletet felülmúlva közeledik az emberhez.
Alkalmazás:
- Ne akadályozzon meg bennünket a bizonyságtételben az, hogy kényelmetlennek érezzük a helyzetet.
- etnikai kérdések
- fáradság
- bűnös emberektől való irtózás
- Inkább keressük a lehetőségeket az Istenről való beszédre, mint kerüljük azokat!
- Jézus végig vezet az igazság felismerésében
- Jézus megnyeri az asszony bizalmát.
- Jézus nyit: szokatlan módon, a helyzet adta földi dolgokkal kezd.
- A földi dolgokat felhasználva a mennyeiről beszél.
- Kívánság támad az asszonyban.
- Jézus megmutatja prófétai voltát.
- Az asszonyban kérdések támadnak.
- Jézus tisztán isteni dolgokról beszél.
A legfőbb igazság: Jézus a Krisztus. Ego eimi, Jézus Istennel azonosítja magát.
Alkalmazás:
- Az igazság kimondása előtt fontos a bizalom felépítése. (Ez sok idő is lehet, időnként gyorsan megy.)
- A beszédünkben céltudatosnak kell lennünk.
- Kezdhetünk hétköznap dolgokkal.
- De akkor leszünk eredményesek, ha Istenről szóló igazságokat is át tudunk adni.
- A beszédünk célja:
- Istent bemutatni az embereknek.
-
Az Isten és az Ige fényében a Szentlélek vezetésével felismerik bűnös voltukat. (Általában nem a mi dolgunk a meggyőzés.) pl. lsd. Zákeus,
3. Jézus embereket von be az igazság továbbadásába
"Jöjjetek, lássátok azt az embert, aki megmondott nekem mindent, amit tettem: vajon nem ez-e a Krisztus?" Erre azok elindultak a városból, és kimentek hozzá. 4,29-30
- Az asszony még a korsóját is hátra hagyta, úgy rohant a jó hírrel.
- Jézus: megismeritek az igazságot, és az igazság megszabadít titeket. Jn 8,32
- Miután tehát megszabadultatok a bűntől, az igazság szolgáivá lettetek. Róma 8,18
- Hasonló módon a gadarai megszállott is hirdette a jó hírt, mit tett Jézus:
- Az pedig elment, és hirdetni kezdte a Tízvárosban, hogy milyen nagy jót tett vele Jézus, amin azután mindenki csodálkozott. Mk 5,20
Alkalmazás:
- Jézus ma embereken keresztül ismerteti meg magát a világgal.
- A frissen megtért emberek kezdeti lelkesedése lendületet ad a jó hír átadásának.
- A gyülekezetnek szüksége van frissen megtértekre.
- Nekünk pedig szükséges az Istenről való beszéd készségét (újra) kialakítanunk a saját életünkben.
Jézus keresi a kapcsolatot az emberrel annak megmentése céljából, ennek érdekében újabb és újabb lépéseket tesz.
Bennünk Krisztus él: nekünk is keresni kell a kapcsolatot az emberekkel azok megmentése céljából.
- Lépjünk ki a kényelmes területünkből!
- Legyünk céltudatosok a beszélgetéseinkben!